woensdag 30 maart 2011

30-03-2011

Het zal misschien shockerend zijn maar ik moet toch een onthulling doen. Al acht maanden lang kom ik de dag door zonder een televisie. Van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat kom ik de dag door zonder een blik te werpen op mijn televisie toestel, dat heb ik dan weer wel, zonder kabel. Het is dus nieteens zo dat ik geen apparaat heb waarop ik televisie zou kunnen kijken maar ik heb geen aansluiting om er daadwerkelijk naar te kunnen kijken( ik kan je vertellen dat een zwart beeld gaat vervelen). Naar aanleiding van de vele reacties die dit al eerder hebben opgeleverd denk ik dat ik blij mag zijn dat ik nog in staat ben een normaal leven te leiden. Ik mag blij zijn dat ik nog niet uit de maatschappij ben geplaatst om vervolgens op een eiland te worden gezet bij een inheemse volksstam omdat het mij niet is gelukt te integreren in de Nederlandse samenleving.
De reden dat ik ben gestopt met televisie kijken is eigenlijk heel simpel en heb ik net al verklaard: ik heb geen kabel. Ik wist toen ik verhuisde dat er geen kabel zou zijn om zenders te ontvangen en ik vond het geen probleem. Als ik de televisie wel was gaan missen had ik altijd nog digitaal kunnen gaan kijken.
Eigenlijk mis ik het helemaal niet. Je houdt echt heel veel tijd over als je geen televisie kijkt. Als je eenmaal aan een programma begint dan duurt dit toch vaak zo'n uur en omdat er reclames tussendoor zitten besluit je dan ook maar te blijven zitten. Vervolgens zie je in de reclame, heel toevallig, de aankondiging van het volgende programma. Dit programma wil je ook wel zien en het komt er uiteindelijk op neer dat je twee uur zit te kijken. Nou is dat natuurlijk helemaal niet erg maar als ik achteraf bedenk wat ik eigenlijk gezien heb bedenk ik me toch dat het niet de moeite waard was om zoveel tijd aan te besteden. Er zijn ook heel veel programma's die ik niet spannend genoeg vind om te volgen. Na 1 woonprogramma heb je ze in principe allemaal wel gezien. En als je niet houdt van mannen die op televisie afgekraakt worden mag je de programma's van meneer williams ook overslaan. Af en toe is het natuurlijk heerlijk om een hele zondag de reality programma's van MTV te kijken, als je echt niks beters te doen hebt, elke dag gaat mij vervelen. Er is een programma waar ik wel voor thuis zou blijven, als ik een televisie had uiteraard, dat is boer zoekt vrouw.
Mijn oplossing voor een tv-loos bestaan is om alles online te kijken, zo bedenk ik van tevoren wat ik leuk vind om te zien en vrijwel alles kun je terugkijken. Er zitten natuurlijk wel nadelen aan het niet kunnen kijken van tv... Zo kan ik bijvoorbeeld niet makkelijk tegelijkertijd een film kijken en internetten, dan mis ik de hele film.
Wanneer ik tegen mensen zeg dat ik geen televisie kijk zijn ze verbaasd, het komt denk ik vrij weinig voor dat mensen geen televisie hebben. Ik denk dat het niet zo moeilijk is om andere dingen te doen in plaats van voor de buis hangen.

1 opmerking:

Ellen zei

Hee Emma,

Ik was helemaal vergeten dat jij ook weer een blog had geschreven. Dat had je in je reactie op de mijne gezegd. Doordat ik tegen iemand zei dat ik inspiratieloos was dacht ik aan bloggen en toen aan jou blog!

Ik kan me heel goed voorstellen hoe het leven zonder televisie is. Ik heb er wel een op mijn kamer staan, maar die gaat zelden aan. Alleen als ik weet dat er iets komt wat ik wil zien. En ja dat is niet zo heel vaak moet ik zeggen. Boer zoekt vrouw, maar dat is ook al weer afgelopen. En engelse series kijk ik bij voorkeur toch ook liever zonder ondertiteling, dat is beter voor mijn engels.
Dit stuk wordt al weer veel te lang, als ik zo door ga kan ik beter een blog gaan schrijven. Maar of ik daar nou genoeg inspiratie voor heb?

Liefs,
Ellen